V našem telsu se prepletajo tri različne psiho-fizične kvalitete – doše; Pita, Vata in Kapha. Ko so v ravnovesju, smo zdravi, ko niso, nam povzročajo bolezni in nevšečnosti.
Podobno poznamo tri kvalitete uma.Te so satva (svetloba, ravnovesje, jasnost), rajas (nemirnost, zagnanost, transformacija) in tamas (tema, nevednost, lenoba), ki jih lahko imenujemo tudi doše uma. Prav tako so lahko hitro iz ravnovesja in nam povzročajo težave. Za optimalno delovanje mentalnega stanja, je pomembno, da gojimo čimveč satvičnih kvalitet in kontroliramo rajas in tamas. Več kot je satve, večja je inteligenca, osredotočenost, jasnost in čistost vedenja in naših navad.
Zato je po filozofiji joge in ajurvede bistvena »satvizacija« našega delovanja. Ali kot se rad pošali Prashant Iyengar, je nabiranje satve enako nabiranju različnih izdelkov v košarico na tržnici. Kot jogiji se trudimo, da je naša košarica čimbolj satvična. Pri tem je odločilen proces diferenciacije in odgovornosti do sebe, saj sami izberemo, kaj bomo dali v svojo košarico.
Načini, kako izboljšati Satvične kvalitete našega delovanja navedene v *Charaka Samhiti (Sharira Sthana 4/36-39) so:
śuciṃ – vzdrževanje higijene in čistoče; red v prostoru in naši okolici. Nezadrževanje vsega, česar ne potrebujemo; tako stvari kot misli in čustev.
satya abhisandhaṃ – resnicoljubnost; izogibanje laganju in sprenevedanju.
Jita atmānaṃ – kontrola nad čutnimi organi; jesti za vzdrževanje zdravja in ne za užitek. Kontrolirana uporaba telefonov, družabnih omrežij in drugih medijev.
saṃvibhāginaṃ – imeti naravnanost, da delimo, podarjamo in doniramo. Izogibanje kopičenja. Zmožnost razločevanja med dobrim in slabim.
jñāna vijñāna – razvijanje svojega znanja, naravnanost k izboljšanju sebe, odprtost do novega znanja.
vacana prativacana sampannaṃ – zmožnost razlage konceptov po svojih besedah in izkušnjah, zmožnost razjasniti dvome.
kāma krodha lobha māna moha irṣyā harṣā marṣāpetaṃ – svoboda od strasti, jeze, pohlepa, ega, ignorance, ljubosumja, navdušenja, potrtosti in netolerance.
samaṃ sarvabhūteṣu – enakopravno sprejeti vsa bitja.
adhyayana vrata – posvečati se študiju in se učiti.
homa – gojenje ritualov in duhovnega življenja.
Brahmacarya – vzdržnost do spolnih odnosov in drugih užitkov.
dīrghadarśinaṃ – širokoglednost; ne podajati zaključkov na podlagi premalo informacij.
śūraṃ dhīraṃ – imeti pogum, bojevniški odnos in borbeni duh za dobro in resnično.
*Charaka Samhita je eden od najstarejših in temelnjih zapisov o Ajurvedi zapisan v Sanskritu.